czwartek, 29 marca 2012

Tryptyk „Tarcza” | Triptych „Shield”


I / III „Granatowe, że aż czarne” 

36x25cm, akwarela i gwasz na papierze | 14x10 inch, watercolor and gouache on paper

 

Granatowezeazczarne.jpg

sobota, 10 marca 2012

„Dwa razy od środy do czwartku” | „Two times from Wednesday to Thursday”


21x15 cm | 8x6 inch

tusz na papierze | ink on the paper

 

Dwarazyodsrodydoczwartku.jpg

wtorek, 06 września 2011

 

„Ręka prowadzi linię. Linia prowadzi rękę. 

Szukamy drogi, którą zechcemy podążać. Szukamy drogi, która Nas poprowadzi”

 

Pomiędzy próbą rozpisania zaschniętego pisaka (pierwotnie w mniejszym formacie),

myślami o nieskończoności, jej symbolu, obserwacją własnej ręki podczas rysowania

i innymi mniej lub bardziej świadomymi lub nieświadomymi czynnikami wpływającymi na efekt. 

 

 

”The hand guides a line. The line guides the hand. I’m looking for a path that I want to follow. 

 

Between scribbling to get a dry felt-tip pen work (originally in a smaller format),

thinking about infinity and its symbol, watching my own hand when drawing and other,

more or less conscious factors contributing to the effect.

 

Tusz na papierze | Ink on paper.

 

Nieskonczonosc.jpg

 

 

„Każdy z każdym. Wszystko połączone wzajemnym oddziaływaniem”

Ołówek na papierze | Pencil on the paper.

 

Polaczone.jpg

 

 

03 Luty - 5 Kwietnia 2017

„Połączenia oddziaływania bezpośrednie pośrednie 

Tusz na papierze | Ink on the paper.



PolaczeniaOddzialywania.jpg

sobota, 08 stycznia 2011

„Nieskończone(?) fragmenty większej całości”

W języku polskim słowo „nieskończone” może oznaczać „niedokończone” albo ”niekończące się”.

"Endless (or unfinished)(?) fragments of a greater whole"

In the Polish „nieskończone” can means - endless or unfinished.

 

Format A4 (po otwarciu) , 90 rozkładówek. Ołówek, tusz, akwarela, gwasz.

Size 12x8inch (open), 90 spreads. Pecil, ink, watercolor, gouache.



 

FWC_000.jpg

 

 

FWC_001.jpg

 

 

FWC_003.jpg

 

 

FWC_005.jpg

 

 

FWC_006.jpg

 

 

FWC_007.jpg

 

 

FWC_008.jpg

 

 

FWC_009.jpg

 

 

FWC_010.jpg

 

 

FWC_011.jpg

 

 

FWC_013.jpg

 

 

FWC_016.jpg

 

 

FWC_017.jpg

 

 

FWC_018.jpg

 

 

FWC_020.jpg

 

 

FWC_022.jpg

 

Po zmianie - (kwiecień - maj 2016r.)

 

FWC_022A.jpg

 

 

FWC_025.jpg

 

 

FWC_026.jpg

 

Po zmianie - (kwiecień - maj 2016r.)

 

FWC_026A.jpg

 

 

FWC_027.jpg

 

Po zmianie - (kwiecień - maj 2016r.)

 

FWC_027A.jpg

 

 

FWC_028.jpg

 

Po zmianie - (kwiecień - maj 2016r.)

 

FWC_028A.jpg

 

 

FWC_030.jpg

 

 

FWC_031.jpg

 

 

FWC_033.jpg

 

 

FWC_034.jpg

 

 

FWC_036.jpg

 

 

FWC_038_Blur.jpg

 

 

FWC_042.jpg

 

 

FWC_044.jpg

 

 

FWC_045.jpg

 

 FWC_046.jpg

 

Tekst umieszczam po zdjęciach, dla tych którzy będą chcieli go przeczytać.


Próbowałem napisać komentarz do prezentowanej pracy.

Wszystkie te długie zdania, którymi próbowałem ją opisać wydawały mi się

być nie trafione i ciągle gdzieś z boku. Wymagały, kolejnych zdań,

które nadal były gdzieś z boku i wymagały kolejnych zdań.

Dlatego postanowiłem zadać sobie dwa pytania:

Dlaczego robię tę pracę? Po co robię tę pracę?

 

Dlaczego? -  Bo taką mam potrzebę? Bo taką mam predyspozycję?

Bo być może jest to jedna z wypadkowych w relacji Ja - otaczająca mnie rzeczywistość?

Relacji Ja - Całość (której jestem częścią)? Bo ten rodzaj pracy,

bycie w takim procesie, daje mi poczucie wolności?

Po co? -  Żeby realizować potrzebę? Żeby realizować predyspozycję?

Aby zrealizować jedną z wypadkowych w relacji Ja  a otaczającą mnie rzeczywistość?

Relację Ja - Całość? Aby poczuć się wolnym? Być wolnym?

Czas pokaże. Być może.

 

Tak naprawdę, to do końca, nie wiem dlaczego i po co,

bo możliwości jest więcej niż jedna i być może są takie

których nie znam i być może nigdy poznam.

 

Być może jednak lepiej poświęcić więcej czasu na pracę nad nią

niż na zastanawianie się dlaczego i po co.

To co jest, ujawnia się w procesie, jest pomiędzy i zmienia się nieustannie.

Pewny nie jestem, ale trudno mi sobie wyobrazić, że mogło by być inaczej,

biorąc pod uwagę: wiedzę, doświadczenie, intuicję, wiarę

i być może kilka innych sposobów pomocnych w procesie poznawania,

które nie przychodzą mi do głowy, nie znam ich, być może nikt

nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia, a które są również w tym procesie istotne.

 

Próbuje dotknąć za pomocą pracy nad tą książką,

za pomocą rysunku i nieskomplikowanych warsztatowo technik malarskich,

za pomocą procesu, strumienia myśli będących wynikiem relacji wielu czynników,

procesu, dotknąć, poznać relację Ja - Całość.

(Całość - cała przestrzeń,  wewnątrz mnie i na zewnątrz mnie, wypełniona

elementami, działaniami, procesami, które na siebie nawzajem oddziałują).

 

Być może proces powstawania pracy, wyłaniające się z niego obrazy,

choćby niedokończone, towarzyszący procesowi stan mojego umysłu,

wędrujący, na tyle na ile jest to możliwe, swobodnie, od słowa do słowa,

od myśli do myśli, od przeszłości, a raczej jej wyobrażenia lub powidoku, do teraźniejszości,

do przyszłości w postaci zamierzonego celu, lub/i do przebłysku przyszłości jako takiej również.

 

Od idei do idei, od jednej przestrzeni do innej,

od formy do formy, od treści do treści,

przez kolejne znaki zapytania i niespodzianki, gdzieś pomiędzy.

 

Czy jest coś co nie jest pomiędzy? 

Być może.

 

Celowo nie podaję niektórych tekstów wpisanych w obraz, w sposób

czytelny, ale raczej zakamuflowany, bo mam wrażenie,

że ukryte bywa pobudzające, że ukryte daje możliwość osobistego

wewnętrzne przeżycia - jeśli sami to coś odkryjemy - mam nadzieję, oby.

Niektóre teksty tak mocno zarysowałem, że są niemożliwe do odczytania,

a sam ich nie pamiętam.

 

Całość

Jedność Różnorodności.

 

Zaskoczyła mnie pewna rzecz podczas pracy.

Zdarzyło się to więcej niż raz, co najmniej kilka razy.

Rysując, słowa, myśli przesuwały mi się swobodnie przez głowę,

czasami zupełnie znikały (rzadko), ale czasem pojawiały się

takie, które się zatrzymywały i nie chciały odejść,

nie pozwalały pojawić się innym, nowym.

Następował jakiś myślowy korek.

Nachalność i nieustępliwość tych słów lub myśli,

blokowanie swobodnego strumienia następnych

była przeszkadzająca w rysowaniu, bo moja uwaga bardziej koncentrowała

się na tych słowach, myślach, niż na rysowaniu.

Aby się ich pozbyć postanowiłem je zapisywać na rysowanych stronach.

Zabieg ten powodował, że znikały z mojej głowy, pozostawały na papierze.

Korek w swobodnym przepływie słów, myśli, znikał.

Nie wszystkie zapisane w książce słowa i myśli  to „korki’’.

Nie wszystkie z tych, które nimi były są w książce czytelne,

czasem ukryte, czasem zupełnie zarysowane.

Z perspektywy czasu nieco żałuję.

Być może pojawią się nowe, być może pozostawię je czytelne.

 

Praca nie jest skończona.

W tej chwili pokazuję tutaj 29 z 90 rozkładówek.

Nawet jeżeli będę na etapie "100%" to i tak ta praca nadal, być może,

będzie nieskończonym fragmentem większej całości.

Dlatego również załączone rozkładówki są mniej lub bardziej skończone.

Jeżeli dotrę w pracy nad tą książką do momentu, w którym zostaną

w niej już tylko dwie puste strony, to chciałbym je takimi zostawić.

Być może nie tylko dwie.

Otwarta przestrzeń możliwości.

wtorek, 03 sierpnia 2010

Spotkania" , Meetings"

 

!!!! (Trzy pierwsze prace od góry zaginęły w dniu 05.03.2016,

jeśli ktoś zobaczy gdzieś, kiedyś tę pracę, proszę o informację).


Projekt „Spotkania” nadal jest projektem otwartym.

Jeżeli ktoś byłby zainteresowany udziałem w tym projekcie - zapraszam.

Docelowo, jeśli wykonam w okolicach minimum 15 satysfakcjonujących prac,

chciałbym pokazać je na wystawie i formie publikacji.

Udział w projekcie polega na spotkaniu w spokojnej kawiarni (2-3 godziny),

na tyle jasno oświetlonej aby można było rysować.

Osoby biorące udział w spotkaniu robią to, co zazwyczaj robią ludzie kiedy spotkają się w kawiarni:)

Ja staram się wówczas wykonać bardziej rysunkowy, a w mniejszym stopniu słowny zapis tej sytuacji.

Na rysunku pojawiają się czasem wyrwane z kontekstu słowa związane z rozmową prowadzoną

w czasie spotkania.

Kontekst jest ewentualnie czytelny jedynie dla osób biorących udział w spotkaniu).

Efekt końcowy to w niektórych przypadkach efekt 2-3 godzinnego spotkania.

Są też takie prace, które były kontynuowane w ciągu kilku najblizszych dni,

ale już bez udziału przedstawianych osób.

Mogą to być dwie osoby (poza mną), trzy, może cztery, wiele zależy od pomysłu na spotkanie

i pracę wykonaną w jego trakcie.

Zapraszam:)

 

 

Spotkanie.jpg

 

40x30cm - pisaki i gwasz na papierze | 15.7x11.8 inch - colored pens and gouache on the paper

 

430_004.jpg

 

40x30cm - pisaki i gwasz na papierze| 15.7x11.8 inch - colored pens and gouache on the paper

 

430_002.jpg

 

35x25cm - pisaki i gwasz na papierze| 14x10 inch - pens and gouache on the paper

 

430_001.jpg

 

40x30cm - pisaki na papierze | 15.7x11.8 inch - pens on the paper

 

PG.jpg

 

40x30cm - pisak  na papierze | 15.7x11.8 inch - pen on the paper

 

M_.jpg

 

40x30cm - ołówek i akwarela na papierze | 15.7x11.8 inch - pencil and watercolour on paper

 

poniedziałek, 07 czerwca 2010

"Mapa Czasu"  | "Map of the Time"

format 9 x 14 cm (zmnknięta) | size 3.5 x5.5 inch (close)

38 rozkładówek I 38 spreads

(na stronie została pokazana tylko część | here is shown only part of the whole)


Pustą przestrzeń kartek podzieliłem na dni, tygodnie i miesiące. Jedna strona - jeden tydzień.

Wpisałem słowa oznaczające nazwy dni tygodni i liczby oznaczające dni miesięcy.

Dzień po dniu zapisywałem słowa-notatki opisujące to co chciałem zrobić w natchodzącyh dniach.

Po deaktualizacji słowa-notatki zakreślałem. Słowa znikały pod warstwą lini i plam,

ale zakreślenia stawały się formą na tyle mnie prowokującą, że nadal je zmieniałem. 

Praca ze zmieniającą się formą. Zmieniającą się z czasem i pod wpływem różnych czynników. 

Bycie w procesie. W przemianie formy. Przemiana uzależniona jest od mojej manualnej biegłości

i manualnej ułomnośći, użytego narzędzia, formy notatki, formy zakreślenia, formy plamy, 

pomysłu na tę formę.  Działanie pomiędzy czymś a czymś. Pomiędzy wieloma czynnikami

pojawiającymi się w tym samym momencie, zmieniającymi się nieustannie,

z każdą następną chwilą wpływającymi na siebie

nawzajem i na efekt, który uznaje za skończony (?)

 

Praca w tej formie w jakiej jest tutaj pokazana już nie istnieje.

Kilka lat temu, chcąc komuś podarować fragment tej pracy,

wyrwałem z niej cztery środkowe strony.

W związku z tym strona przed tymi wyrwanymi i strona po,

nie łączyły się. Połączyłem je zmieniając formę istniejącego na nich

rysunku, a ten w swoich nowych fragmentach wpływał, zmieniał,

przebijając na drugą stronę kartek, rysunki wykonane wstecz w stosunku do wyrwanych i w przód.

W efekcie usunięcia, korekt i przebijania, zniknęły cztery środkowe strony,

i zmieniło się kilka w tył i w przód.

 

I have divided the empty space of sheets into days, weeks and months. One site - one week.

Day after day I madenotes of things I was going to do the following days.

When the noteexpired I crossed it off. Words were covered by lines and splashes of

colour, which made them almost invisible, but crossing-off became

a form so stimulating that I kept changing it.

Working with the changing form. Changing over time and due to different factors.

Being in process. In transformation of the form. 

The transformation depending on my manual dexterity or weakness,

on a writing instrument, a form of the note, a form of the cross-off,

a form of the splash and an idea of the form.

Moving from one thing to another. 

Dealing with number of factors occurring at the same time, changing constantly.

In every single moment affecting each other and the final result of the process (?).

 

  

01_MapaCzasuA.jpg

 

 

MapaCzasuB.jpg

 

 

MapaCzasu01.jpg

 

 

MapaCzasu02.jpg

 

 

MapaCzasu03.jpg

 

 

MapaCzasu04.jpg

 

 

MapaCzasu05.jpg

 

 

MapaCzasu07.jpg

 

 

MapaCzasu08.jpg

 

 

MapaCzasu09.jpg

 

 

MapaCzasu10.jpg 

 

MapaCzasu11.jpg

 

 

MapaCzasu12.jpg

 

 

MapaCzasu13.jpg

 

 

MapaCzasu13.jpg

 

 

MapaCzasu15.jpg

 

 

MapaCzasu16.jpg

 

 

MapaCzasu17.jpg

 

 

MapaCzasu18.jpg

 

 

MapaCzasu19.jpg

 

 

MapaCzasu20.jpg

 

 

MapaCzasu21.jpg

 

 

MapaCzasu22.jpg

 

 

MapaCzasu23.jpg

 

 

MapaCzasu24.jpg

 

 

MapaCzasu25.jpg

 

 

MapaCzasu26.jpg

 

 

MapaCzasu27.jpg

 

 

MapaCzasu28.jpg

 

 

MapaCzasu29.jpg

 

 

MapaCzasu30.jpg

 

 

MapaCzasu31.jpg

 

 

MapaCzasu32.jpg

 

 

MapaCzasu33.jpg


piątek, 27 listopada 2009

„AAM”

ołówek na papierze 45x45 cm, pencil on the paper 17x17 inch

 

AresArgentina.jpg

 

 

„S”

ołówek na papierze 50x70 cm, pencil on the paper 20x28 inch

 

Spinario2.jpg

czwartek, 08 października 2009
Pozdrowienia z Helu

Hel.jpg

 

Ołówek, akwarela, tusz, na papierze, format 24cm x 16cm

piątek, 05 grudnia 2008

„Niepotrzebnie się uniosłem”

akwarela i gwasz na papierze 37x26 cm | water color and gouache on the paper 14.4x10 inch

 

351_032.jpg

poniedziałek, 01 września 2008

„Chrumka i przyjaciele” | „Chrumka and friends”

 

Chrumka.jpg

 

 

345_08_057.jpg

 

 

345_08_063.jpg

 

Gwasz na papierze, 35x35cm | Gouache on the paper 13.8x13.8 inch

sobota, 19 kwietnia 2008

„Ktoś mi powiedział, że Ją widział”

Ołówek na papierze |  pencil on the paper

R02.jpg

 

 

R_08_007.jpg

 

 

R_08_003.jpg

 

 

„Ja czy nie ja”

Ołówek na papierze |  pencil on the paper

 

R_08_005.jpg

 

„?” Ołówek na papierze |  pencil on the paper

 

rys12.jpg

 

poniedziałek, 24 grudnia 2007

„Te wszystkie Kobiety, których we mnie nie ma.”

 

„Spacerując z Księżycem” | „Walking with the Moon”

akwarela i gwasz na papierze 30x21 cm | water color and gouache on the paper 12x8 inch

 

356_082.jpg

 

„Za Zasłoną Drzew” | „Behind Curtain of the Trees”

gwasz na papierze 43x30cm | gouache on the paper 17x12 inch

 

zazaslonadrzew.jpg

 

„Nie zapomnij o mnie” | „Dont forget about me”

akwarela i gwasz na papierze 21x30cm | water color and gouache on the paper 8x12 inch

 

niezapomnijomnie.jpg

 

poniedziałek, 17 grudnia 2007
Bario Santa Cruz

Plaza Dona Elvira

78O_007.jpg

 

Reunion

 

278O_009.jpg

 

Plaza Dona Elvira

 

278O_010.jpg

 

calle Juderia

 

278_004.jpg

 

Plaza de la Alianza

 

278O_002.jpg

 

 

278T_028.jpg

niedziela, 02 grudnia 2007
poniedziałek, 17 września 2007