piątek, 28 września 2018

„Spotkania" , Meetings"

 

Spotkanie.jpg

 

40x30cm - pisaki i gwasz na papierze | 15.7x11.8 inch - colored pens and gouache on the paper

 

 

430_004.jpg

 

40x30cm - pisaki i gwasz na papierze| 15.7x11.8 inch - colored pens and gouache on the paper

 

 

430_001.jpg



40x30cm - pisaki na papierze | 15.7x11.8 inch - pens on the paper

 

 

PG.jpg

 

40x30cm - pisak  na papierze | 15.7x11.8 inch - pen on the paper

 

 

M_.jpg

 

40x30cm - ołówek i akwarela na papierze | 15.7x11.8 inch - pencil and watercolour on paper.

 

15:53, walfot , 03.Portret.Portrait
Link
wtorek, 31 lipca 2018

„Równowaga Nierównowaga Obroty Zmiany Punkty Widzenia Pareidolia”


„Balance Imbalance Rotations Changes Points Views Pareidolia”


 

Rysunek. Tusz na papierze. Format samego rysunku 29x29cm, format papieru 34x34,2cm.

 

Drawing. Ink on paper. Drawing size 11,4x11,4 inch, paper size 13,4x13,5 inch.

 

 

Rownowaga_Nierownowaga_kolor_01.jpg

 

 

 

Rownowaga_Nierownowaga_kolor_02.jpg

 

 

 

Rownowaga_Nierownowaga_kolor_03.jpg

 

poniedziałek, 07 maja 2018

Autor aktualnie pracuje nad kilkoma cyklami prac w ramach


Studiów Doktoranckich na UAP Poznań (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)


na Wydziale Malarstwa i Rysunku.


wtorek, 16 stycznia 2018

„Przemijanie”

 

Przemija NIE.

sobota, 04 lutego 2017

Tutaj.

Być może nie tylko.

Początek nie musi być początkiem.

Koniec nie musi być końcem.

Pierwsze pierwszym.

Ostatnie ostatnim.

Może być.

Nie musi.

Całość Pomiędzy.

środa, 05 października 2016

„Na Odrze”

Okolice Zielonej Góry, Krosna Odrzańskiego.

 

 

2016_079.jpg

 

 

2016_080.jpg

 

 

2016_081.jpg

 

 

2016_087.jpg

 

 

2016_100.jpg

 

 

2016_101.jpg

 

 

2016_107.jpg

 

 

2016_102.jpg

 

 

2016_109.jpg

 

 

2016_110.jpg

 

 

2016_112.jpg

 

 

2016_121.jpg

 

 

2016_153.jpg

 

 

2016_156.jpg

 

 

2016_164.jpg

 

 

2016_167.jpg

 

 

2016_170.jpg

 

 

2016_172.jpg

sobota, 02 lipca 2016

Zachwyt, tajemnica przed zrozumieniem. 

Tajemnica - czy może być czymś wspólnym dla sztuki, nauki i religii?


czwartek, 16 czerwca 2016

„Totemy. Żywioły” - Bałtyk, plaża, 2009 rok.

 

Wybrane zdjęcia.

 

Instalacja, obiekt, zdarzenie, sytuacja, sytuacje na plaży z wykorzystaniem,

między innymi, rzeczy znalezionych.

Obiekt w relacjach z pejzażem, w relacjach z ludźmi pojawiającymi się w tym pejzażu.

Zdarzało się, że ludzie spacerujący po plaży, widząc z daleka niezidentyfikowany ruch,

formę wokół wkopanego pionowo w piasek pnia (ruch nitek tworzących formę zmieniającą się

pod wpływem wiatru) zatrzymywali się i zastanawiali, czy to co widzą istnieje,

czy to tylko ich przywidzenie. Siedząc na drabinie, instalując kolejne elementy,

prowadziłem z przechodzącymi ludźmi, czasem zabawne, czasem zaskakujące rozmowy.

Interesujące spotkania, interesujące doświadczenia.


 

Totemy_001.jpg

 

otemy_002.jpg

 

Totemy_003.jpg



Totemy_007.jpg

 

Totemy_004.jpg

 

Totemy_006.jpg

 

Totemy_008.jpg

 

otemy_005.jpg

 

otemy_009.jpg

 

010.jpg

 

Totemy_011.jpg

 

Po tym jak przestałem się zajmować obiektami, z osoby je współkształtującej (współczynnika)

((powietrze (wiatr), ziemia (piasek), woda (morze), ogień (słońce) były między innymi istotnymi

współczynnikami) kształtującymi tę sytuację) zamieniłem się w osobę obserwującą zmiany wywołane relacjami

pomiędzy naturą obiektów a naturą otaczającego je środowiska,w tym również pojawiających się

na plaży plażowiczów, wpływających swoim działaniem na formę obiektów.

 

 

Totemy_012.jpg

 

Poniżej jedne z efektów towarzyszących temu działaniu:

 

„W górę i w dół”

 

W górę i w dół, w górę i w dół ...

żałuję, że pod drabiną

nie położyłem kamienia

który leżał obok

a na nim głowy

może zamkniętymi oczami

zobaczyłbym coś.

 

424_405Drabina.jpg

środa, 15 czerwca 2016

„Drzewo wiadomości” - Instalacja, obiekt, rzeźba - szkic i opis - projekt z 2011 roku.


„The tree of messages” - installation, object, sculpture - sketch and description - project from 2011.

 

Projekt wysłałem do różnych galerii i instytucji, niestety bez odzewu.

Obiekt, rzeźba, wielkości i w formie drzewa, pień, gałęzie to efekt splątania grubych kabli,

przechodzących w formę gałęzi, korony drzewa a w niej niczym owoce, zainstalowane monitory.

Na każdym monitorze wyświetlane światowe kanały informacyjne (spiker, informacje, najlepiej

„na żywo”). Opcja ze słuchawkami przy każdym monitorze - wybór źródła dźwięku, informacji.

Opcja bez słuchawek - szum informacyjny lub brak dźwięku i ograniczenie się do obrazów.

 

I sent project to various galleries and institutions, but without response.

Thick cables, interspersed with up trunk. Inside the thick cables there are thinner.

In some of them there is also steel rod construction (construction to think).

Thinner "branches" are thinner cables emerging from thicker.

Monitors (preferably waterproof). For them, information is displayed about events taking place

around the world (live - if possible). News channels from around the world.

Option with headphones - selects sound source of information.

Option without headphones - information noise or no sound (only images)

 

Drzewo_wiadomosci_Szkic_opis.jpg

 

Obiekt znajduje się w miejskim parku. W tym wariancie, jest ustawiony dalej od innych drzew.

Jest widoczny z różnych miejsc, z większej odległości.

 

It is located in the city park. In this variant, it is further away from other trees.

Plus - is visible from various locations from a distance.

 

Drzewo_wiadomosci_Szkic_opis_wariantA.jpg

 

W tym wariancie, jest z kilku stron otoczony drzewami, w bliskiej odległości. Nie jest widoczny

z większej odległości, z każdej strony. Element zaskoczenia, gdy pojawia się za mijanym

normalnym drzewem,

 

In this scenario, it is surrounded by several pages trees in close proximity.

Is not visible from a greater distance from each side, but it has the element of surprise,

when the normal staggered tree, there is a "The tree of messages".

 

Drzewo_wiadomosci_Szkic_opis_wariantB.jpg

czwartek, 02 czerwca 2016

„Całość Pomiędzy” | „Whole Between”


Jedna z realizowanych obecnie prac, w ramach, między innymi,

studiów doktoranckich na UAP Poznań (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu)

na Wydziale Malarstwa i Rysunku.

 

Format A5, po rozłożeniu A4. Tekst i rysunek. Tusz na papierze. 124 rozkładówki A4.

Size A5 (closed), A4 (open). Text and drawing. Ink on the paper. 124 spreads A4.

 

Kilka wybranych rozkładówek. Praca w trakcie realizacji.

A few selected spreads. Work in progress.

 

Między innymi w poszukiwaniu samego siebie

dzięki obserwacji mojej relacji z tą częścią Całości

z którą mam szczególny związek oraz obserwacji

procesów i efektów będących jej następstwem.

 

Obserwacja relacji pomiędzy efektami, procesami, relacjami.

Observation of the relations between effects, processes, relations.

Relacje Relacji | Relations of Relations

Całość Pomiędzy | Whole Between

 

Tutaj, na chwilę obecną, pokazuję tylko trzy rozkładówki.

Słowa, póki co, są  pisemnym szkicem, 

mniej lub bardziej chaotycznym, mniej lub  bardziej zrozumiałym,

pisanym w sposób spontaniczny, czasem na zasadzie swobodnego strumienia myśli,

i w związku z tym, nie są wolne od błędów i powtórzeń,

które mogą sprawiać, że tekst na tym etapie,

może być trudny do czytania, i do zrozumienia.

Być może z czasem treść i forma części pisanej uporządkują się,

wyklarują, wykrystalizują, stając się gotowymi do oglądania i czytania.

 

Strony 2-3.

 

CALOSC_POMIEDZY

 

Strony 12-13.

 

CALOSC_POMIEDZY_str_12_13

 

Strony 14-15 - póki co rozmyte, nieczytelne, dla udokumentowania samego faktu istnienia

i obecności części pisanej, „Słów”, których w zamiarze będzie więcej niż „Obrazów",

odwrotnie niż w „Nieskończonych(?) fragmentach większej całości” (wcześniejsza praca,

umieszczona na blogu 08.01.2011 w kategorii „Rysunek i malarstwo”).

 

CALOSC_POMIEDZY_str_14_15

 

04. 04.2018


Publikuję kilka dodatkowych, wybranych rozkładówek jako świadectwo postępującej pracy,

zaistniałego procesu. Kolejne ślady, tropy, efekty działań będący wynikiem mojej relacji

z rzeczywistością  i nie tylko mojej relacji z nią. Mojej relacji z obiektem książki, papierem,

narzędziem, pozyskiwanymi informacjami, uzyskiwanymi efektami zapisu, moich możliwości

i niemożliwości, umiejętności i nieumiejętności, sprawności i ułomności.

Będącej również wynikiem prób przemiany jednych rzeczy w inne, między innymi błędu

(efektu niezgodnego z zamierzonym) w wartość - efektu, który jest dla mnie

(i może być nie tylko dla mnie - przy jakiejś dozie obiektywizmu) - interesujący, satysfakcjonujący,

właściwy wobec pewnych przestrzeni, kontekstów.

Być może będący wynikiem działania Całości, bezpośrednich i pośrednich relacji w Niej zawartych.

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_120_121.jpg

 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_136_137.jpg

 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_154_155.jpg

 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_30_31.jpg 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_176_177.jpg

 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_177_178.jpg

 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_204_205.jpg

 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_212_213.jpg

 

 

CALOSC_POMIEDZY_STR_38_39.jpg

 

W początkowym zamiarze na 124 rozkładówek miało znaleźć się więcej tekstu niż obrazów.

Puki co tak jest. Nadal nie publikuję tekstów. Stanowią one luźne notatki, refleksje, zapisane

pomysły. Może się tak stać, że większość tekstu lub nawet całość zniknie pod rysunkami (obrazami),

a tylko wybrane teksty pozostawię lub przeniosę do innej książki, obiektu. 

Być może jednak tekst pisany nie jest szczególnym efektem mojej relacji z rzeczywistością

i rysunek "upomina" się o pierwszeństwo w procesie powstawania tej książki, obiektu.

Czas pokaże.

Niektóre z powyższych rysunków są wynikiem, między innymi zarysowywania tekstu, 

którego ślady mogą być nadal widoczne, być może również nadal czytelne.

Ta przemiana tekstu w obraz, jednego znaczenia w drugie, inne,

jest dla mnie w pewien sposób szczególna, interesująca.

Przemiana w procesie, w procesach.

Przemiana różnych czynników biorących w nim, w nich udział.

CDN.

niedziela, 22 listopada 2015

„Każdy z każdym(?). Każdy daje i każdy dostaje(?). Wszystko połączone, działa na siebie nawzajem(?)” 

 

Tusz na papierze | Ink on the paper.

 

Polaczone.jpg


03 Luty 2017


„Każdy z każdym. Wszystko połączone wzajemnym, bezpośrednim, lub pośrednim oddziaływaniem”

 

Tusz na papierze | Ink on the paper.

 

Wszystko_polaczone_bezposrednio_posrednio.jpg

18:13, walfot , 02.Przebłyski. Flashes
Link

„Ręka prowadzi linię. Linia prowadzi rękę. 

Szukamy drogi, którą zechcemy podążać. Szukamy drogi, która Nas poprowadzi”

 

Pomiędzy próbą rozpisania zaschniętego pisaka (pierwotnie w mniejszym formacie),

myślami o nieskończoności, jej symbolu, obserwacją własnej ręki podczas rysowania 

i innymi mniej lub bardziej świadomymi lub nieświadomymi czynnikami wpływającymi na efekt. 

 

”The hand guides a line. The line guides the hand. I’m looking for a path that I want to follow. 

 

Between scribbling to get a dry felt-tip pen work (originally in a smaller format),

thinking about infinity and its symbol, watching my own hand when drawing and other, 

more or less conscious factors contributing to the effect.

 

Tusz na papierze | Ink on paper.

 

 

Nieskonczonosc.jpg

 

18:05, walfot , 02.Przebłyski. Flashes
Link

„Przeznaczenie” | „Destiny” (in polish „Przeznaczenie” can mean: destiny, predestination, use)

 

W tekście pod zdjęciami piszę między innymi o zupie. 

Na dwóch pierwszych zdjęciach zupy nie ma. Nie była w zasięgu, ani ręki, ani możliwości,

a myśl, pomysł, wydawał mi się tak istotny, że zdjęcia zrobiłem wykorzystując to co było

w zasięgu. Na najniższym, późniejszym zdjęciu, pojawia się zupa :)

 

Przeznaczenie2

 

Przeznaczenie.jpg

 

Wreszcie wersja  z zupą :) ;)

 

Przeznaczenie_3_Blog.jpg

 

Słowo „przeznaczenie” może posiadać bardziej racjonalne znaczenie,

niż by się mogło wydawać wielu osobom, których pierwsze skojarzenia

z tym słowem dotyczą czegoś magicznego, tajemniczego, nieokreślonego.

Czegoś poza nami, na co nie mamy w ogóle wpływu.

Tak jak ołówek jest przeznaczony do rysowania, a łyżka do jedzenia, a nie odwrotnie,

i trudno jest coś łyżką narysować a ołówkiem zjeść (zwłaszcza zupę),

tak każdy człowiek być może posiada swoje przeznaczenie, lub więcej przeznaczeń.

związanych z jego predyspozycją. predyspozycjami, a nie z jakimiś  czarami-marami.

Chyba, że za czary- mary przyjmiemy proces, który zaczął się (?) 

nie wiadomo jak dawno temu, nie wiadomo kiedy się zakończy, o ile w ogóle, i na temat 

którego nadal niewiele wiemy.

Wiele osób, niestety, żyje wbrew swojemu przeznaczeniu, predyspozycjom, możliwościom,

zdolnościom. Nie rozpoznanym w ogóle, lub zbyt późno. Choć ponoć "nigdy nie jest za późno"

Może wpływać na to wiele czynników zewnętrznych, np. brak rozpoznania przeznaczenia

ze strony środowiska, w którym dziecko się wychowuje lub ignorowanie tego przeznaczenia.

Mam niestety wrażenie, że wiele osób żyje w sposób niezgodny z Ich predyspozycjami,

możliwościami, z Ich przeznaczeniem.

Takie mam wrażenie. Taka myśl pojawiła mi się pewnego ranka, po pewnej trudnej rozmowie,

na przełomie 2010 i 2011 roku, i od tego czasu ulega różnym przemianom.

 

29 listopada 2014. - Być może ta predyspozycja, przeznaczenie, również ulega zmianie,

w miarę upływu czasu i różnorodnych czynników.

 

Być może ważną rzeczą jest umiejętność zaobserwowania tej zmiany i umiejętność 

takiego działania, które umożliwiło by nam funkcjonowanie zgodne z tym zmieniającym się

przeznaczeniem, lub umiejętność przejścia od jednego przeznaczenia do innego.

Od jednej predyspozycji do innej, jeśli posiadamy ich więcej niż jedną.

Umiejętność takiego działania, które nie niosło by cierpienia dla Nas samych i Innych.

Przemiana.

 

17 czerwca 20016 - Pomiędzy możliwością i niemożliwością.

Pomiędzy tym na co mamy wpływ i tym na co nie mamy wpływu, bezpośrednio, w danej chwili.

Pomiędzy wpływem bezpośrednim na coś i wpływem mniej lub bardziej pośrednim,

być może na wszystko. Czy na wszystko? Nie wiem.

Czy jest ktoś kto ogarnął, ogarnia, ogarnie wszystko?

Nie wiem. Nie znam. Czy ktoś zna?

Raczej chodzi o pewną świadomość, o pewne prawdopodobieństwo, o dystans,

i do siebie samego, i do wszystkiego (?). Być może.

 

PRZESTRZEŃ.

17:56, walfot , 02.Przebłyski. Flashes
Link
czwartek, 19 listopada 2015

„Forma częściowo bezmyślna”

 

!!!! (Praca zaginęła z kilkunastoma innymi,w dniu 05.03.2016,

jeśli ktoś zobaczy gdzieś, kiedyś tę pracę, proszę o informację).

 

Rysunek. Tusz na papierze - 25x20 cm | Drawing. Ink on paper - 10x8 inch

 

Zaschły mi pisaki.

Na pierwszej lepszej - gorszej, z brzegu kartce,

próbowałem je rozpisać, gryzmoląc chaotycznie w różnych kierunkach.

Nie zwracając zbyt dużej uwagi na to co powstaje na kartce.

Ważne, że pisaki się rozpisywały.

Coś mnie jednak przyciągnęło w tej formie, która się pojawiła.

Na tyle, że przestałem rozpisywać i zacząłem rysować,

obserwując to, co powstawało w trakcie rysowania.

 

Forma_bezmyslna.jpg

niedziela, 12 lipca 2015

„Improwizacja przed podróżą” | „Improvisation before travel”

 

!!!! (Praca zaginęła z kilkunastoma innymi,w dniu 05.03.2016,

jeśli ktoś zobaczy gdzieś, kiedyś tę pracę, proszę o informację).

 

Rysunek. Tusz na papierze. Proces improwizowany. Format 39 x 29 cm.

Drawing.  Ink on paper. Improvised process.  Size 15.3 x 11.4 inch.

 

 

Improwizacja_przed_podroza

 

czwartek, 28 maja 2015

„Portret K” | „Portrait K”


Rysunek ołówkiem na papierze | Pencil drawing on paper.

24.5 x 28 cm | 9.6 x 11 inch 

 

Portret_K.jpg

02:09, walfot , 03.Portret.Portrait
Link
środa, 27 maja 2015

„Łatwy, nie łatwy. Wewnątrz mnie i na zewnątrz mnie”

„Easy, not easy. Inside me and outside me”

 

Rysunek ołówkiem na papierze. Proces improwizowany. Format 35 x 26 cm.

Pencil drawing on paper. Improvised process.  Size 13.8 x 10.3 inch.

 

Latwy_nie_latwy_2.jpg



wtorek, 26 maja 2015

Szybkie procesy improwizowane | Fast improvised processes.

 

!!!! (Trzy poniższe prace zaginęły z kilkunastoma innymi,w dniu 05.03.2016,

jeśli ktoś zobaczy gdzieś, kiedyś tę pracę, proszę o informację).

 

Rysunek. Tusz na papierze. | Drawing. Ink on the paper. 

 

„05”

 Format 40 x 28 cm | Size 15.7 x 11 inch

 

Szybki_proces_05.jpg

 

„03”

 Format 38 x 28 cm | Size 15 x 11 inch

 

Szybki_proces_03.jpg

 

„06”

Format 40 x 28 cm | Size 15.7 x 11 inch 

 

Szybki_proces_06.jpg

 



„Entropia? | „Entropy?”

 

!!!! (Praca zaginęła z kilkunastoma innymi,w dniu 05.03.2016,

jeśli ktoś zobaczy gdzieś, kiedyś tę pracę, proszę o informację).


Rysunek tuszem na papierze. Proces improwizowany. Rozmiar - 39 x 28.5 cm

Ink drawing on paper, improvised process. Size - 15.4 x 11.3 inch



 

Entropia.jpg

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 8